Nieuws GLFB

Zakenfamilies vinden bij elkaar een luisterend oor

Geplaatst op 22 augustus 2018

Een artikel over het Genootschap van Limburgse Familie Bedrijven in De Limburger van 22 augustus. En hoe het grotere familiebedrijven in Limburg verbindt om in een veilige omgeving kennis en ervaringen te delen, elkaar te inspireren en te versterken.

Familiebedrijven kennen een bijzondere dynamiek. Ze krijgen te maken met complexe vraagstukken over bijvoorbeeld de continuïteit van de onderneming en de interne opvolging. Het doet goed om daar met ‘lotgenoten’ over te kunnen praten.

Veertig leden telt het Genootschap van Limburgse Familie Bedrijven (GLFB) inmiddels. Grote en kleine(re) ondernemingen, maar altijd met een ondergrens van ongeveer zeventig medewerkers om de onderlinge afstemming en de herkenbaarheid te kunnen waarborgen. De zakenfamilies vinden bij elkaar een luisterend oor, weten de Limburgse horecaondernemer Wim Cox en directeur Joep Gubbels van MediReva in Maastricht. Allebei zijn ze bestuurslid van GLFB én telg uit een gekend familiebedrijf. Als geen ander kennen ze de uitdagingen van het runnen van zo’n onderneming.

Kenmerken
Gubbels bijvoorbeeld is nog wel eigenaar van het familiebedrijf in medische hulpmiddelen, maar hij zit niet meer in de directie. "Ja, dat was wel even een dingetje, om die stap met de familie te delen”, vertelt hij. Cox op zijn beurt staat aan de vooravond van de overdracht van zijn horeca-imperium aan zijn drie kinderen. Het doet goed om over dergelijke ingrijpende beslissingen te kunnen praten of brainstormen met gelijkgestemden en dat gebeurt dan ook volop tijdens de themabijeenkomsten van het genootschap. "Een familiebedrijf is nu eenmaal een hele specifieke onderneming, met een aantal bijzondere kenmerken.” Het behoud van ‘de zaak’ voor de volgende generatie staat veelal centraal in de bedrijfsvoering, weten de twee. "We merken het steeds weer: continuïteit is de rode draad. Niet het grote geld”, zegt Gubbels.

Hij roemt die instelling. "Het is een van de redenen dat ook de meeste Limburgse familiebedrijven de recente financiële crisis relatief goed hebben doorstaan.” Tal van onderzoeken onderschrijven dat: familiebedrijven zijn de kurk waarop onze economie drijft. Ze zijn verantwoordelijk voor circa de helft van de werkgelegenheid in Nederland.

Erfgoed
Spaarzaamheid en behoedzaamheid zijn kenmerkend voor deze ondernemingen, die doorgaans allemaal een stevige buffer achter de hand hebben voor slechtere tijden en dus tegen een stoot(je) kunnen. "Op je erfgoed ben je nu eenmaal zuinig”, stelt Cox, die de zaak overnam van zijn vader. Hoe je de onderling verhoudingen goed houdt - het bedrijf is belangrijk, de familie ook, maar hoe koppel je dat? - is al eens onderwerp geweest van een themabijeenkomst van het GLFB. Per jaar worden er drie van die avonden georganiseerd, meestal met een externe spreker en rondetafelgesprekken. "Met leden van net twintig jaar tot mensen van rond de zeventig krijg je dan de meest levendige discussies”, lachen Gubbels en Cox.

Privéleven
Zo is de aanstormende generatie niet meer te porren voor een hele werkweek op kantoor. Ze vinden dat er een betere balans moet zijn tussen werk en privéleven, zegt Cox. "En gelijk hebben ze, ik ben vroeger deels opgevoed door een kindermeisje. De jongere generatie wil er graag meer zijn voor de kinderen.”

Gubbels: "Mijn ouders zijn ons bedrijf gestart vanuit huis. Als ik ziek was, lag ik op een bedje in kantoor, naast pa. Mijn kinderen vinden dat een grappig verhaal, maar vandaag de dag werkt dat niet meer zo.”

Dus wijst de jongere generatie ‘de oudjes’ op de mogelijkheden van een teleconferentie en op moderne hulpmiddelen als laptop en iPhone. "Maar bij de ‘oudjes’ zit het toch écht diep tussen de oren dat je iedere dag van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat op het bedrijf aanwezig moet zijn”, zo vertellen de bestuursleden.

Veiligheid
Er wordt onderling veel gedeeld en besproken. Het genootschap kent dan ook de ongeschreven regel dat al die informatie binnenskamers blijft, weet projectmanager Jacqueline­ Wenting van GLFB. "Dat gevoel van veiligheid is heel belangrijk. Je kunt alleen van elkaar leren als je vrijuit kunt spreken.”

Van elkaar leren, mensen met elkaar verbinden is nu juist de drijfveer achter het genootschap, dat stamt uit oktober 2015. "Netwerkclubs zijn er al voldoende, ook in Limburg. Vaak staat de business daarbij toch centraal, ben je meer een prooi”, weet Wim Cox. "Bij het genootschap gaat het om de bloedgroep, niet om financieel gewin. En als je zakelijk een keer iets voor elkaar kunt betekenen, is dat alleen maar meegenomen.”